Brandweb
Alexandra Huțanu
27.11.2018
Cum a fost la UX Days

S-a organizat primul bootcamp intensiv de user experience design din Europa de Est, așa că a trebuit să fim și noi prezenți! Speakeri din toată lumea au venit pentru 5 zile în București ca să împărtășească din experiența lor. Eu (Alexandra) am participat la 3 zile din experiența UX Days și vin cu o retrospectivă a celor mai importante idei și activități. 

Prima zi – la care nu am reușit să ajung – a fost despre User Experience și Human Behavior. S-a vorbit despre cele două sisteme care ne ghidează în viață - Sistemul 1 și Sistemul 2, după modelul dezvoltat de Daniel Kahneman. Sistemul 1 este cel de gândire rapidă, pe pilot automat, în care luăm decizii intuitiv și inconștient. Sistemul 2 este cel de gândire lentă, care necesită efort conștient. Sistemul 1 e cel care este activ tot timpul și din cauza căruia suntem predispuși la erori cognitive (biases). Deși n-am fost prezentă acolo, am auzit că Scott Gould și Alina Bănuleasa au cucerit participanții.

 

UX Research

A doua zi de bootcamp – și prima, de fapt, pentru mine – a fost despre UX Research. Stephanie Troeth, UX Consultant & Guest Lecturer @ University of Greenwich, a prezentat metode de cercetare în user experience.

S-a vorbit despre usability testing, concept testing, card sorting, tree testing, rapid iterative research, guerilla research, interviuri, anchete, competitive research, expert reviews și chiar focus grupuri care, deși nu sunt neapărat recomandate în domeniul UX-ului, se poate organiza ca un focus grup de tip workshop.

Am vorbit despre cum să alegi și să construiești întrebările potrivite, de ce în unele cazuri nu este nevoie de randomizarea prototipurilor care se folosesc pentru testare și cum poți să incluzi clienții în partea de research.

Ca exerciții practice, s-a pus problema integrării experienței din magazinul fizic cu experiența din online în cazul unui magazin de cărți. Astfel, am avut de construit o serie de întrebări pentru anchetă și, apoi, pentru interviu, interviu care spre finalul zilei s-a pus în practică.

Cea mai interesantă metodă – nouă pentru mine – mi s-a părut Love letter / Break up letter. O metodă calitativă care, pe cât de amuzantă pare, pe atât de multe insighturi poate să dezvăluie. Cum se pune în aplicare? După ce utilizatorul interacționează cu produsul digital, îl rogi să scrie o scrisoare de dragoste, dacă experiența i s-a părut plăcută, sau o scrisoare de despărțire, dacă interacțiunea a fost neplăcută și nu și-ar dori să o repete. Apoi, scrisorile sunt analizate prin analiza de conținut. Cine a spus că cercetarea nu e distractivă?!

Recunosc că întreaga zi mi-a dat un sentiment de back to school, dar mie mi-a plăcut mereu la școală. 

 

From problems to solutions

Din băncile școlii, am trecut la 2 zile intensive de lucru, sub îndrumarea lui Ben Woods, UX Lecturer @ Kent State University.

Prima zi cu Ben a fost în principal despre generare de idei noi. Folosind metoda SCAMPER (Substitute – Combine – Adapt – Modify – Put to another use – Eliminate – Reverse), am găsit idei de a revoluționa un produs care reprezintă o adevărată provocare tocmai prin faptul că pare banal – un USB. Acesta a fost produsul pe care am lucrat întreaga zi. Imaginându-ne un utilizator al USB-ului, am completat și am înțeles de ce este important să construiești un Empathy map.

Am aflat de ce trecerea de la brainstorming la brainswarming ar putea eficientiza procesul de generare de idei într-o echipă. Cu toții știm acea persoană extrovertită care domină conversațiile. Acest lucru devine o problemă în timpul sesiunilor de brainstorming, pentru că introvertiții ori nu au ocazia să-și expună ideile, ori nu și le prezintă cu destulă fermitate.

Brainswarming elimină această problemă, generarea ideilor făcându-se individual, iar apoi expunerea lor se face în tăcere, prin sticky notes. Am folosind această metodă pentru a genera noi idei de îmbunătățire sau modificare a produsului nostru. Apoi, am ales top 3 cele mai votate propuneri de modificare. Cu un USB care a căpătat trei noi caracteristici, am stabilit apoi de comun acord un scenariu de utilizare a produsului, apoi am alcătuit un customer journey map.

Building products

Ultima zi a fost ziua mea preferată – ziua în care am construit și testat un prototip. De data aceasta am schimbat produsul – am ales aceeași librărie pe care am folosit-o ca studiu de caz în ziua dedicată cercetării. Oricum, mai puțin contează produsul și tipul acestuia – fizic sau digital – ci metoda de lucru este cea importantă. Dacă știi cum să lucrezi, cu siguranță poți aplica metoda pe orice produs, adaptând acolo unde este nevoie.

Am pornit de la un task flow predefinit, care stabilește traseul de navigare al utilizatorului în magazinul online. Pe baza acestui flow, am avut de construit un prototip din hârtie. Ni s-a precizat de la început că task flow-ul primit nu este bun sau rău – acest lucru urma să îl stabilim mai târziu.

Ne-am organizat în echipe și primul pas a fost să stabilim dacă prototipul va fi de tip desktop sau mobil. Apoi am luat hârtie colorată, markere, foarfece și lipici și ne-am pus pe lucru. Cea mai distractivă parte a fost când am construit „interacțiuni reale” cu butoanele drop-down.

Cât a durat sesiunea de „lucru manual”? Trei-patru ore doar pentru un prototip care să urmeze un singur task flow. Bine, recunosc, dintr-un exces de zel, echipa mea a făcut 3 variante de prototipuri.

Partea fun a fost testarea. Am stabilit cine va fi facilitatorul și cine va fi computerul – mai simplu spus, persoana care îl îndrumă pe respondent în timpul procesului de „navigare” și persoana care schimbă „ecranele”. Testele au fost făcute inițial cu Ben în calitate de participant, el ghidându-ne și dându-ne feedback pe prototipuri și modul de desfășurare a testului. Apoi am primit provocarea de a ieși din sala de conferință și a testa prototipul pe alți utilizatori. Astfel, nu doar că ni s-au confirmat problemele pe care le-am intuit, ci am descoperit și unele noi.

3 idei cu care am rămas

Per total, mi-a plăcut. Organizare bună, oameni foarte prietenoși, speakeri de calitate, dar și participanți de calitate. Mi-a plăcut și că a fost o conferință restrânsă, care permite interacțiunea tuturor celor implicați. A fost o ocazie să îmi reamintesc și confirm lucruri deja știute și să învăț noțiuni noi. Și, mai ales, it was nice being a marketer between all those ux designers.

Las pe final 3 idei cu care am rămas:

  • Chiar și testarea unui utilizator este mai bună decât nicio testare. (Întotdeauna am crezut că cei mai la îndemână testeri sunt colegii de birou.)
  • „The usability test needs to be tested”
  • Nu ai nevoie de super tool-uri ca să faci prototipuri. Bineînțeles, sunt nice to have, dar hârtia nu se va învechi niciodată, după părerea mea

Recomand experiența? Yep.

Alexandra

Înapoi la blog