Stiați că designul este cel mai important element al unui site atunci când un vizitator intră pentru prima dată pe el?
De ce? În niciun caz pentru că vrem noi să-i placă site-ul, respectiv designul.
Ce vrea managerul firmei în materie de design?
De obicei, managerul firmei va dori un site care să-i placă lui în primul rând, cu un design deosebit, uneori în detrimentul uzabilității și abia în al doilea rând să îi placă utilizatorului.
Dar ce zice utilizatorul despre design?
De fapt, niciun utilizator nu va sta să analizeze designul și să zică:
“Da, uite ce verde frumos au folosit aici și ce font rotunjit, prietenos, are acest site.”
În schimb, e adevarat că vizitatorul își face o primă impresie despre site prin design.
Astfel, vizualul are un impact asupra vizitatorului, influențând decizia de a continua utilizarea site-ului, respectiv oferind încredere acestuia în site, în firmă și în produsele/serviciile sale.
Design de site, (ne)încredere și cercetare
Un studiu recent (aprilie 2015) realizat de un grup de cercetători ai Centrului de Psihologie Cognitivă și Metodologie din cadrul Universității Basel a identificat care sunt elementele de design care transmit încredere sau neîncredere într-un site.
În cadrul studiului, un număr de utilizatori au fost întrebați despre experiențele în materie de navigare pe diverse site-uri.
Ce zic vizitatorii neîncrezători:
“Tot site-ul avea un design depășit, cu un background static și culori agresive.”
“Site-ul arătă ciudat pentru că era .info și nu am mai folosit niciodată un site cu această extensie. Am decis să-l folosesc totuși, dar eram foarte stresat. După ce am verificat încă o dată să fie site-ul corect, avea 3 link-uri: să fac o plată, să pun o întrebare sau să trimit o solicitare. Am decis să-mi asum riscul să fac plata online. Site-ul s-a dovedit a fi până la urmă legal, însă toată experiența a fost foarte ciudată pentru mine. “
Tipuri de design în site
Și, totuși, la ce se uită vizitatorii în materie de design pentru a evalua nivelul de încredere a unui site? Conform acestui studiu, sunt 4 tipuri de design care trebuie avute în vedere:
Design grafic – elemente grafice care creează prima impresie a vizitatorului
Design pentru arhitectura informațională – cum este organizată informația, cât este de ușor de găsit, cum este semnalizată prin elemente grafice
Design de conținut – logo, link-uri, numele domeniului, relevanța informației
Design pentru semnale sociale – sistem de chat, numere de telefon, persoane de contact
Ce mai spun utilizatorii
|
|
---|---|
Design vizual |
“Când le-am vizitat site-ul părea făcut în grabă, la costuri reduse și întregul aspect al site-ului și produselor m-a făcut să nu mă simt în siguranță să cumpăr.” |
Semne de securitate |
“Când mă loghez în contul bancar și îmi solicită o conexiune securizată și îmi cere și o parolă personalizată, mă simt în siguranță.” |
Intimitate |
“Când am aflat că site-urile de social media vând informații altor persoane.” |
Uzabilitate |
“Niciunul dintre codurile de cupoane nu funcționau și multe din produse erau lipsă din stoc. Link-urile nu funcționau și imaginile nu se încărcau.” |
Pop-upuri |
“De îndată ce am intrat pe site, îmi apar pop-upuri, sunete și alte bannere enervante. M-am simțit ca și cum vor să mă manipuleze.” |
Dovezi sociale |
“Review-urile pozitive m-au făcut să am mare încredere în site” |
Mai multe despre rezultatele studiului găsiți în
Revista Computers in Human Behavior (45/2015), articolul Seckler, Mirjam, et al. "Trust and distrust on the web: User experiences and website characteristics." 45 (2015): 39-50.