Site-urile care se concentreză doar pe varianta desktop îşi pot lua adio de la succes. Nu e o exagerare, urmărind schimbările pieţei globale din ultimii ani. Specialiștii au observat modificări substanțiale în ceea ce privește căutările făcute de pe device-uri mobile. Nu e de mirare, având în vedere că numărul global al achizițiilor de smartphone-uri crește la o rată incredibil de mare. Mai mult, smartphone-urile au început să devină modul preferat de a accesa internetul, în detrimentul calculatoarelor, nu doar pentru că au interactivitate foarte mare chiar și atunci când nu sunt folosite (prin intermediul notificărilor), ci și pentru că au posibilitatea de a stoca foarte multe informații în timp real: fotografii, localizare, chiar și dacă o persoană e în mişcare.
Cum afectează tranziţia de la desktop la mobil specialiştii SEO? Ei bine, ei trebuie să se gândească la noi probleme:
Lunând în considerare temele de gândire menționate mai sus, motoarele de căutare trebuie să își adapteze strategiile SEO din următoarele puncte de vedere:
Să vedem pe larg cum trebuie adaptat fiecare subiect.
Adaptabilitatea pentru mobil ca factor de clasificare
Din 2015, Google a început să ia în considerare adaptabiliatea pe mobil a unui website ca factor de clasificare în motorul său de căutare. Update-ul a fost denumit Mobilegeddon. Update-ul a fost anunțat cu două luni înainte de lansare și, în perioada premilinară lansării, numărul site-urilor care au adoptat varianta de mobil a crescut cu 4.7%. O nouă versiune a actualizării a fost lansată în martie anul acesta, iar schimbările sunt așteptate să fie observate în lunile următoare.
Așadar, ar trebui să te asiguri că site-ul tău trece testul adaptabilității pentru mobil. Ai aici un tool al celor de la Google care îți stă la dispoziție pentru a face verificarea.
Viteza de încărcare a paginilor
Nu doar designul adaptat pe mobil e important, ci și viteza de încărcare a paginilor atunci când un website e accesat de pe un smartphone. În lumea vitezei, un site care ia prea mult timp să se încarce îl poate determina pe utilizator nu doar să iasă imediat de pe pagină, ci chiar să evite accesarea site-ului respectiv de acum încolo. Citirea unui articol de pe un smartphone nu trebuie să fie o experiență frustrantă.
Statisticile arată că un site care îşi îmbunătăţeşte viteza de încărcare cu doar 1 secundă înregistrează o creştere de până la 27% a ratei de conversie. Rata de abandon este chiar mai puternic afectată: o pagină a cărei durată de încărcare este de 10 secunde are o rată de abandon de 58%. Este evident că plasarea anunțurilor pe pagini care se încarcă greu duce la pierderi pentru toate părţile implicate.
De aceea, editorii online, împreună cu cei de la Google, au colaborat la crearea unui proiect de tip open source, numit Accelerated Mobile Pages (AMP), care are scopul de a mări viteza de afişare a conţinutului de tip static şi de a îmbunătăţi experienţa utilizatorilor. Paginile construite după modelul AMP sunt foarte asemănătoare cu paginile HTML, cu excepţia faptului că au un set limitat de funcţionalităţi tehnice, care pun accentul pe viteză. Google a declarat că AMP măreşte viteza medie de încărcare de până la patru ori şi foloseşte de până la 10 ori mai puţine date în comparaţie cu site-urile care nu folosesc modelul AMP. Din păcate, retultatele AMP nu sunt încă implementate în România, însă se aşteptă a fi introduse în perioada următoare.
Cei de la Google nu sunt singurii care au făcut schimbări pentru mobil. Facebook a lansat în aprilie 2016 Facebook Instant Article (FBIA), un tool care afişează conţinutul direct în aplicaţia Facebook atunci când cineva dă click pe un articol, în loc să îl redirecţioneze pe utilizator pe site-ul care a publicat articolul. Facebook afirmă că toolul a mărit de 10 ori viteza de încărcare a articolelor.
Articol deschis cu Facebook Instant Article
Totuşi, implementarea AMP nu e adresată tuturor site-urilor. Ar trebui luată în considerare doar dacă: site-ul tău are mult conţinut, mai ales de tip editorial; Google News e o sursă importantă de trafic pentru tine; traficul tău vine mai ales de pe device-uri mobile.
Designul de mobil ca focus pe paginile de rezultate de pe desktop
Google a făcut căutările de pe desktop să fie cât mai asemănătoare cu cele de pe mobil. Două schimbări substanţiale s-au produs:
Vechea versiune a rezultatelor Google
Noua versiune a rezultatelor Google, fără anunţurile din dreapta
În ceea ce priveşte paginile cu rezultate cu caracter comercial, această schimbare îi face pe specialiștii SEO să se îndepărteze cât mai mult de folosirea cuvintelor comerciale, pentru a nu concura cu cele folosite de anunţurile plătite.
Integrarea aplicațiilor în căutările web
Statisticile recente arată că 85% din timpul petrecut pe un device mobil e timp petrecut în aplicaţii şi nu în website-uri. De aceea, Google a început să indexeze aplicaţiile mobile în rezultatele web. Indexarea unei aplicaţii presupune setarea aplicaţiei astfel încât acelaşi link http:// să poată fi folosit pentru a accesa o pagină de pe site-ul pentru desktop, versiunea sa de mobil şi conţinutul echivalentul din aplicaţie (deep linking). Astfel, Google poate afişa versiunea de conţinut cea mai relevantă pentru utilizator.
Pe termen lung, Google pare să se îndrepte către opţiunea de app streaming, care îi permite utilizatorului să acceseze conţinutul aplicaţiei fără a fi necesar să o instaleze. Conţinutul ar fi afişat prin interfaţa de căutări Google.
În cazul în care deja ai o aplicaţie, asigură-te ca aceasta conţine link-uri web http:// şi că este indexată.
Dacă nu ai încă o aplicaţie, poţi evalua dacă merită să dezvolţi una luând în considerare dacă aplicaţia ta ar aduce valoare socială, ar oferi ceva nou pe piaţă şi i-ar covinge pe utilizatori să o folosească.
Prin umare, specialiştii SEO trebuie să-şi concentreze eforturile în ambele direcţii: desktop şi mobil, poate chiar cu accent mai mult asupra ultimei variante, având în vedere că au mai puţină experienţă de SEO pentru mobil decât pentru desktop.
Prin toate eforturile sale de a integra indexările publice (căutările Google) cu cele private (e-mailuri, poze, calendar etc.) şi cu aplicaţiile, Google încearcă să devină un fel de asistent personal care vrea să-ţi ghicească dorinţele.
În ceea ce îl priveşte pe utilizator, experienţa sa de căutare e tot mai puţin fragmentată şi se prezintă ca un tot, indiferent de device-ul de căutare folosit.
Articol adaptat din: https://moz.com/blog/the-changing-landscape-of-mobile-search