La final de an, toate companiile trag linie și hotărăsc cum să-și structureze bugetul pentru a-și atinge obiectivele. Noi îți spunem care sunt cele mai importante 8 cărți pe care merită să pariezi anul viitor pentru strategia de marketing digital.
La baza mobile marketingului stau website-urile optimizate pentru mobil. În 2018, mobile marketingul va presupune mult mai mult decât un site adaptat. Trendul se va concentra pe o întreagă experiență de interacțiune cu brandul pentru telefonul mobil. Gândește-te că inclusiv pozele de copertă de pe Facebook se vizualizează diferit pe mobil decât pe desktop.
A spune că telefonul mobil a trecut din postura de accesoriu la cea de extensie a ființei nu este o exagerare. Un studiu din 2017 al Boston Consulting Group ne spune că 3 din 10 persoane ar prefera să nu-și mai întâlnească cel mai bun prieten în persoană, iar 46% dintre oameni ar renunța la o zi liberă pe săptămână… totul pentru ce? Pentru a nu renunța la prețiosul telefon mobil.
Dacă vine vorba de website-uri, s-ar putea să fie nevoie nu doar să adaptezi conținutul pentru dispozitivele mobile, ci să îl modifici complet, pentru a se potrivi comportamentului de navigare al utilizatorului.
Câteva statistici care arată de ce să te ghidezi după cunoscuta expresie mobile first:
Conținutul de tip video a devenit și mai popular anul acesta. Pe lângă faptul că Facebook a introdus opțiunea de video cover, Google a desemnat Youtube ca fiind motorul de căutare al anului 2017. Surprinzător – sau nu, pentru unii specialiști – Youtube-ul a depășit Google Search, având în ultimele luni o audiență ușor mai mare.
Nu e de mirare că tot mai multe companii au apelat la opțiunea cu video cover. Pe Facebook, videourile au un reach organic cu 35% mai mare decât postările de tip imagine.
O altă carte pe care poți paria este live video. Iată câteva statistici convingătoare:
Viitorul marketingului este despre a crea experiențe contextuale. Marketingul contextual poate fi definit ca promovarea produsului potrivit la momentul potrivit, persoanei potrivite. Reclamele sunt afișate personalizat, în funcție de identitatea utilizatorului și conținutul căutat și vizualizat de acesta. Unul dintre cele mai bune exemple de targetare contextuală este Google Adwords.
Facebook funcționează pe principiul potrivirii contextuale: deși prietenii tăi și paginile pe care le urmărești au făcut mii de postări, în news feedul tău apar doar cele care se potrivesc contextual la momentul respectiv.
Care sunt factorii care influențează contextul? Aceștia pot ține de: locație, limbă, dispozitiv, timpul zilei, istoric de cumpărare, comportament de cumpărare.
Mobilul permite identificarea unui factor important în marketingul contextual, și anume locația. Cu toate acestea, marketingul contextual nu se face doar în online. Să luăm exemplul celor de la Tesla, care, cu un buget de 190 de ori mai mic decât al celor de la Mercedes Benz – cel mai important competitor – au obținut vânzări de 3 ori mai mari. Cum? În loc să vorbească despre motivele pentru care mașinile lor merită cumpărate, au pornit o conversație despre cum se poate trăi fără combustibili fosili.
Marketingul contextual poate fi mult mai valoros decât publicitatea tradițională, pentru că este direct adaptat nevoilor consumatorilor și susținut de noile tehnologii.
Acum câțiva ani, problema era că nu exista suficient conținut, iar deviza era Content is king. În prezent, deviza ar fi The king is everywhere, pentru că o cantitate excesivă de conținut te bombardează din toate părțile. A apărut deci o altă problemă – cum te asiguri că acest conținut este văzut și parcurs? Cum atragi atenția clienților?
Crearea conținutului presupune mult timp investit, așa că business-urile vor să se asigure că merită efortul depus. Un simplu share pe Facebook nu mai aduce același impact, mai ales că reach-ul organic a scăzut enorm, ajungând până la 1%. În plus, după cum am menționat mai sus, conținutul video este tot mai preferat de utilizatori, lăsând restul tipului de conținut într-un colț de umbră.
Așadar, construirea unui plan de distribuție a conținutului devine de maximă importanță, pentru a te asigura că ceea ce ai creat apare pe canalele și platformele potrivite pentru publicul potrivit.
Sunt câteva tactici care te pot ajuta în planul de distribuție a conținutului:
Deși trendul cu voice search este abia la început, traficul venit din căutările vocale deja reprezintă 10% din traficul total de căutare la nivel global. Se estimează că în 2020, peste 200 de miliarde de căutări vor veni din cele de tip voce. Cei de la comScore spun că, tot până în 2020, peste 50% dintre căutări vor fi de tip voce.
Pe scurt, voice search reprezintă folosirea vocii pentru a face anumite acțiuni pe internet. Practic, poți întreba direct cum este vremea fără să fie nevoie să tastezi.
Căutările de tip voce au devenit tot mai folosite. Pe de o parte, oamenii vorbesc mult mai repede decât scriu. Pe de altă parte, erorile sunt tot mai mici, deoarece tehnologia a avansat.
Te întrebi cum afectează căutările de tip voce o afacere? Impactul este mai ales la nivelul strategiei de SEO. Deoarece comenzile vocale sunt mult mai elaborate, fiind folosite propoziții întregi, de tip conversațional, conținutul trebuie adaptat. Gândește-te la ce întrebări răspunde conținutul tău acum și verifică dacă este complet, de tip conversațional și ușor de înțeles.
Apoi, verifică și căutările de tip conversațional pe care utilizatorii le fac cu privire la domeniul tău. Căutările de tip conversațional tind să se încadreze în cei 5W: who, what, when, where, why, how. Astfel, clasicele cuvinte cheie devin mai degrabă fraze, răspunsuri complete și naturale. În acest context, long-tail keywords detronează simplele keywords.
Încă un truc: pentru că cele mai multe căutări de tip voce se fac de pe dispozitive mobile, asigură-te că site-ul tău este adaptat pentru mobile.
Deși în piața românească voice search-ul nu este foarte popular, compania ta poate fi un trendsetter!
Generația milenialilor își dorește experiențe personalizate mai ales când vine vorba de interacțiunea cu un brand. Așadar, în 2018, companiile trebuie să scoată asul din mânecă și să apeleze la personalizare.
Conținutul personalizat este o strategie prin care se atrage atenția unei persoane, în funcție de interesele și preferințele sale. Presupune o segmentare a pieței, lucru care se făcea încă dinainte să se folosească tehnologia în marketing. Care este diferența acum? Procesul tehnologic din spate. Colectarea datelor a fost rafinată și au apărut funcționalități ca atribuirile și optimizarea automată.
Așadar, personalizarea implică optimizarea experienței cumpărătorului într-un website sau o companie. Implică crearea conținutului în funcție de rezultatele arătate de datele colectate.
Tipuri de conținut personalizat sunt: testare A/B a headline-urilor, campanii de e-mailing automate, secțiunile cu recomandări. Amazon și Netflix sunt cunoscute pentru secțiunile Recomandări pentru tine.
Recomandări date de Netflix
Nu doar clienții se bucură de personalizare. Un studiu din 2016 al Demand Metric ne spune că 80% dintre specialiștii de marketing consideră conținutul personalizat ca fiind mai eficient decât cel nepersonalizat. Un alt studiu al Researchscape International din 2017 arată că 96% dintre specialiști cred că personalizarea ajută la întărirea relației cu clienții. Cei de la Kibo afirmă că homepage-urile cu promoții personalizate influențează 85% dintre utilizatori să cumpere, iar procentul pentru coșurile de cumpărături cu recomandări personalizate este de 92%.
Până acum, personalizarea s-a făcut mai ales manual. Specialiștii au analizat comportamentul clienților pentru a optimiza conținutul. Acum, trendul este să se folosească inteligența artificială în locul regulilor manuale pentru personalizare.
Chatbot-urile sunt o metodă cunoscută de comunica direct cu clienții, ce poate înlocui apelurile telefonice. Avantajul lor este acela că abordează clientul în timp real pe măsură ce consumă conținutul, pe platforma unde sunt prezenți.
Pe Facebook Messenger, există opțiunea de a instala chatbot-uri prin Bot Engine, lansat în aprilie 2016. Acestea folosesc inteligența artificială și utilizează cuvintele pe care utilizatorii le scriu în căsuța de chat și ghicesc ce ar putea căuta. O altă opțiune este de a crea triggere (opțiuni predefinite) din care clientul poate alege și la care bot-ul răspunde automat.
Chatbot-urile pe Messenger pot crește vânzările și îmbunătăți relațiile cu clienții. Cei de la Sephora au declarat că bot-ul de Messenger i-a ajutat să crească vânzările din magazin.
Peste 70% dintre utilizatori preferă să interacționeze cu un Chatbot decât cu o aplicație, deoarece aceasta implică descărcarea aplicației respective, deci timp în plus și resurse ocupate pe telefon. În plus, utilizatorii văd chatbot-urile ca fiind cel mai rapid mod de a primi ajutor sau răspunsuri la întrebări.
În afara motivelor menționate mai sus, apare un alt motiv în favoarea chat box-urilor: studiile ne spun că milenialii sunt reticenți când vine vorba să vorbească la telefon. În schimb, această generație preferă mesajele instant.
Mai jos este exemplul celor de la Starbucks Coffee Palas Mall Iași.
Bot-ul celor de la BBC folosește chiar și emoji-uri.
Ținând cont de mențiunile referitoare la folosirea telefoanelor mobile pe care le-am pus în prima secțiune, companiile ar trebui să parieze pe mobile.
În 2017, numărul total al descărcărilor pentru aplicații este de 197 miliarde. În plus, Yahoo Flurry spune că 90% din timpul pe care utilizatorii îl petrec pe mobil este în aplicații.
Aplicațiile mobile pot fi o carte câștigătoare pentru orice business. După sms, acestea reprezintă cel mai direct mod de comunicare, datorită mesajelor de tip notificări – push notifications. Acestea sunt mesaje pe care un utilizator le primește direct pe telefon și asupra cărora are control total: se pot dezactiva oricând. Prin comparație cu campaniile sms, push notifications se trimit fără costuri suplimentare.
Un alt mare avantaj al aplicațiilor este acela că pot folosi locația GPS a utilizatorului. Astfel, poate afișa conținut personalizat în funcție de localizare.
Apoi, navigarea în aplicație se poate face și offline. Interacțiunile făcute atunci când dispozitivul nu este conectat la internet sunt salvate și trecute în online când dispozitivul se conectează la internet.
Aplicațiile sunt un instrument perfect pentru a crea programe de fidelitate. Cei de la McDonald’s au oferte speciale pentru utilizatorii aplicației: la 5 coduri de cafea scanate în aplicație, oferă una gratis.
În final, îți recomandăm să scoți asul din mânecă în 2018 prin crearea de conținut personalizat.
Tu pe ce cărți vei paria anul viitor în digital?
Surse:
http://mediakix.com/2017/03/facebook-live-statistics-video-streaming-to-know/#gs.oNtUVKE
https://venturebeat.com/2017/08/01/chatbots-on-facebook-messenger-linked-to-increased-sales/
https://www.salesforce.com/blog/2017/11/5-future-marketing-trends-of-2018.html
https://www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/10-marketing-trends/
https://www.entrepreneur.com/article/302426
https://yoast.com/voice-search/
https://www.wix.com/blog/2017/09/voice-search-changing-seo/
https://contently.com/strategist/2017/03/31/personalization-changing-content-marketing/
The ultimate guide to effective content distribution, Influence & Co.
Mobile’s hierarchy of needs, comScore