Podcast-ul, pentru cei care nu știu, reprezintă o serie de episoade audio sau video, în format digital, pe care un user le poate descărca pentru a le asculta. Acesta poate fi văzut ca un “Internet Radio” la cerere, adică un fel de Netflix, dar cu emisiuni de tip radio.
Denumirea de Podcast a apărut acum 15 ani în urma unei combinații între numele unui produs foarte popular al companiei Apple, “iPod”, și “broadcast”, un termen folosit foarte des în industria Radio și TV.
Popularitatea podcast-urilor este în continuă creștere. Chiar Apple a spus în cadrul WWDC 2018, o conferință în care compania prezintă noi versiuni de sisteme de operare, că podcast-urile au parte de o creștere surprinzătoare, ajungând la peste 550,000 de emisiuni active. Site-ul musicoomph.com a centralizat statistici referitoare la podcast-uri de la câteva companii din Statele Unite și rezultatele sunt uimitoare. În cadrul celor peste 550,000 de podcast-uri active, sunt aproximativ 18.5 milioane de episoade în 100 de limbi diferite, conținutul fiind foarte variat și accesibil multor persoane. De asemenea, 44% din populația Statelor Unite a ascultat măcar o dată un podcast, dintre care 17% ascultă săptămânal. Așa cum era de așteptat, cel mai folosit dispozitiv pentru a asculta podcast-uri este smartphone-ul, iar, dintre ascultările totale, 49% au loc atunci când utilizatorii se află acasă și 22% atunci când conduc. De asemenea, sunt șanse foarte mari ca, odată ce un utilizator începe să asculte un episod, să îl asculte până la final. Statisticile arătă că 80% dintre ascultători ascultă un episod până la final sau foarte aproape de final. Dintre toate categoriile de podcast-uri, cele mai populare s-au dovedit a fi cele de societate și cultură, de business, comedie, știri și politică sau despre sănătate.
În România, se pot găsi podcast-uri din toate domeniile, susținute de mulți oameni cu experiență. În ceea ce privește marketingul, am identificat 4 podcast-uri ce s-au remarcat prin popularitatea lor.
Antreprenori care Inspiră este probabil cel mai mare podcast de management și marketing din România. Acesta este moderat de Florin Roșoga, ce a avut poziții de management la diferite comapnii, iar acum activează ca Online Marketing Consultant. Podcast-ul este de tipul unui talk-show, Florin având pentru fiecare episod câte un invitat diferit. Pe iTunes, podcast-ul are un rating de 4,5/5 și are la momentul actual 321 episoade. O dată la 2-3 zile apare un nou episod, iar durata lor este de aproximativ 40 de minute.
Podcast-ul lui Florin Roșoga poate fi ascultat aici: Antreprenori care Inspira
Podcastu’ lui Katai este un podcast foarte popular, a cărui tema este “despre marketing și viață”. Este moderat de Robert Katai, ce are experință ca marketing coordinator, marketing specialist, visual marketer și content marketing manager. Podcast-ul este unul de tip talk-show, în care Robert discută despre trendurile din marketing cu câte un nou invitat, aceștia fiind în mare parte oameni foarte cunoscuți în România: Andi Moisescu, Adi Despot, Smiley sau Andreea Esca. Emisiunea are un rating maxim, de 5/5 și 56 de review-uri pozitive, ajungând acum la episodul cu numărul 62. Acestea apar aproximativ o dată la două săptămâni și au o durată între 1h și 1h și 20 min.
Podcast-ul poate fi ascultat aici: Podcastu' lui Katai.
Subcast este singurul podcast despre care vorbim în acest articol care nu este moderat de către o persoană, ci de către o companie. Subsign este o agenție de comunicare fondată în anul 2013. Podcast-ul prezintă campanii foarte populare de marketing din România, cum ar fi #șîeu sau campania celor de la 5togo creată ca răspuns la campania de la Starbucks. Episoadele se defășoară sub forma unei discuții între cei doi moderatori, doi tineri din Iași. Podcast-ul este disponibil pe foarte multe platforme, inclusiv iTunes și Spotify, are 41 de episoade până în acest moment, episoade care au aproximativ 20-25 de minute fiecare și nu au o frecvență stabilită.
Podcast-ul celor de la Subsign poate fi ascultat aici: Subcast
Digital Marketing România a fost podcast-ul lui Laurențiu Dumitrescu, marketer ce lucrează în online de peste 15 ani. Podcast-ul este unul de tip “scurt și la obiect”, având în vedere că episoadele au între 3 și 5 minute. Despre acest podcast am vorbit la trecut pentru că, din păcate, ultimul episod a apărut la finalul anului 2016, după o frecvență de aproximativ un episod pe săptămână.
Podcast-ul lui Laurențiu Dumitrescu poate fi ascultat aici: Digital Marketing Romania
Totusi, de ce este util un podcast?
Sunt mulți oameni care doresc să își expună public opiniile, dar care nu au talent la scris. Podcast-ul le permite acestora să se exprime liber, fără să se preocupe de reguli de ortografie și gramatică, așa cum este necesar în scriere.
Căștile audio sunt mereu cu tine, iar acest lucru face ca podcast-ul să fie foarte accesibil. Este probabil cel mai mobil mediu de distribuție a conținutului.
Articolele nu se pot citi la volan. Petrecem foarte mult timp în mașină, iar podcast-ul și radioul sunt cele mai accesibile surse de informații în timp ce conducem. Avantajul podcast-ului este că avem control asupra acestuia. Odată ce toate mașinile vor fi “podcast friendly” și vor fi integrate cu iTunes, Spotify etc., ne așteptăm ca popularitatea podcast-urilor să crească exponențial.
Cum se poate câștiga dintr-o astfel de “afacere”?
Inserția de reclame este o metodă foarte bună de monetizare. Este probabil cea mai simplă metodă de a câștiga de pe urma podcast-ului. În timpul episoadelor, moderatorul poate introduce reclame, descrieri scurte de tipul “Acest episod v-a fost adus de către…”.
Moderatorul își poate vinde produsele sau serviciile proprii mult mai ușor. Un moderator de podcast va vrea ca audiența sa să știe cu ce se ocupă acesta în afara timpului în care își înregistrează episoadele. Este o metodă simplă de a crește notorietatea afacerii și a produselor pe care le vinde.
Pay to listen pentru episoadele vechi. O altă metodă de monetizare este accesul gratuit la noile episoade și plata pentru episoadele anterioare.
Creatorii de podcast trebuie să găsească un echilibru între monetizarea podcast-ului și atragerea ascultătorilor.
Podcast-ul pătrunde repede în lumea afacerilor și devine o strategie de marketing din ce în ce mai populară, nu numai datorită numeroaselor avantaje pe care le aduce, fiind cea mai mobilă metodă de a transmite content către consumatori, dar și prin monetizarea relativ ușoară și accesibilă a acestuia.