Aveți senzația uneori că nu toți oamenii care au dat like la pagina brandului dumneavoastră văd ceea ce se postează?
Uneori, probabil simțiți că postările paginii dumneavoastră sunt văzute de același grup de oameni.
Implementat în 2010, algoritmul pentru News Feedul Facebook, Edgerank, a fost creat pentru a selecta ceea ce utilizatorii văd în News Feedul lor. Acest lucru înseamnă că Facebook alege dintre oamenii care vă urmăresc pagina cine să vadă toate postările.
Când un utilizator intră pe News Feedul său, are în jur de 1500 de postări de văzut de la prietenii săi și pagini pe care le urmărește. Cum o persoană normală nu are timp să citească atâtea postări, algoritmul Facebook prioritizează postările astfel încât să vadă doar lucrurile de care ei sunt interesați.
Facebook caută să vă afișeze informația pe care dumneavoastră doriți să o vedeți fără să fie nevoie să o mai căutați printre alte postări de care, să fim sinceri, nici nu sunteți interesați.
În primavăra anului 2009, Facebook a lansat prima versiune de News Feed în timp real, care nu avea nicio restricție și afișa fiecare postare pe care cineva o publica. Facebook a început să vadă un mare flux de like-uri și comentarii de la fiecare utilizator.
Creșterea engagementului duce la mai mult conținut, care în final se traduce în prea mult „zgomot” pentru utilizator. Problema Facebook-ului era să poată afișa pentru fiecare utilizator în parte conținut relevant pentru interesele sale fără să fie copleșit de altceva. Răspunsul a venit în 2010, odată cu anunțarea algoritmului pentru News Feed, Edgerank.
În cadrul conferinței f8 din 2010, când a fost lansat anunțul de lansare al noului News Feed Facebook, Ari Steinberg a fost prima care a vorbit despre el, iar prezentarea ei conținea următoarea formulă:
Unde:
∑ = Suma tuturor evenimentelor. Un eveniment poate să fie o actualizare a unui status, comentariu, like, tag nou și asa mai departe.
u = Scorul de afinitate. Acest factor măsoară cât de apropiat sunteți de persoana care a postat acel lucru. Dacă interactionați des cu persoana care postează, aveți câțiva prieteni comuni sau sunteți rude, Facebook atribuie postării respective mai multă greutate.
w = Greutatea acelui eveniment. Nu toate acțiunile sunt văzute în mod egal de către algoritmul Facebook. De exemplu, un prieten care scrie un status este văzut ca fiind o acțiune mult mai „grea” decât cineva care doar dă click la un status.
d = Factorul de degradare în timp. Cu cât o postare este mai veche, se presupune că deja a fost văzută sau nu mai este atât de relevantă.
Facebook face în mod continuu ajustări asupra algoritmului pentru News Feed pentru ca utilizatorii să vadă ceea ce vor. Puteți vedea toate ajustările aduse algoritmului pentru News Feed aici, dar mai jos aveți cele mai importante actualizări, împreună cu exemple.
Facebook a făcut un algoritm bazat pe 1000 de factori diferiți pentru a determina calitatea conținutului pe care o pagină îl postează. După ce a fost testat, s-a observat o creștere a nivelului de engagement și ce a dus la introducerea sa în algoritmul mare al News Feedului.
Facebook și-a dat seama că mulți utilizatori se întorc pe platforma socială pentru cele mai noi știri referitoare la unele evenimente, iar acest lucru l-a determinat să premieze unele link-uri de pe site-uri de știri de calitate.
Facebook și-a dat seama că un utilizator va scrie și el, la rândul lui, un status dacă vede ca prietenii lui scriu și ei, așa că aceste statusuri apar mai des. Însă, pentru paginile publice (de like) Facebook, a introdus un nou format pentru link-urile distribuite.
Oricând o pagină este etichetată într-o altă postare, Facebook încearcă să crească șansele ca audiența paginii respective să vadă acest lucru.
Facebook a început să penalizeze postări care îndeamnă utilizatorii să dea click fără să ofere prea multe informații despre conținutul paginii de destinație. Un exemplu de așa nu îl puteți vedea mai jos.
Facebook și-a dat seama că unele postări prezintă interes doar într-o anumită perioadă de timp. Așadar, subiectele care începeau să prezinte interes mare erau afișate mai sus în News Feed.
Pe baza rezultatelor unui studiu foarte mare, Facebook a aflat că utilizatorii sunt deranjați de faptul că paginile își promovează produsele și serviciile lor. Postările care împingeau oamenii către produs, cereau oamenilor să intre într-o promoție sau foloseau exact același conținut ca anunțurile au avut o scădere a reach-ului organic. Un exemplu de așa nu îl puteți vedea mai jos.
Argumentele în favoarea Edgerank
Susținătorii conținutului de calitate sunt de părere că algoritmul News Feedului este un lucru bun. Imaginați-vă următoarea situație: la sfârșitul unei zile aveți timp să citiți doar o singură postare. Doriți ca acea postare să fie una în care se promovează un produs sau serviciu sau doriți să vedeți ce mai fac prietenii și familia dumneavoastră?
Argumente contra Edgerank
Unui utilizator obișnuit de Facebook nu-i pasă atât de tare de algoritmul News Feedului. Fiecare îmbunătățire pe care a făcut-o Facebook până a ajuns la Edgerank a dus per total la creșterea engagementului. Cele mai zgomotoase argumente împotriva algoritmului au venit din partea brandurilor.
Cel mai puternic argument al brandurilor este următorul: brandurile au fost încurajate să bage bani în anunțurile de promovare pe Facebook pentru a avea cât mai mulți fani pe paginile lor. Acest lucru era unul corect în trecut, pentru că brandurile plăteau pentru a avea mai mulți fani pe paginile lor și atunci, când postau ceva, reach-ul organic era în creștere și el.
Dar acum, cu acest algoritm pentru News Feed, reach-ul organic a avut de suferit, iar brandurile simt că își cheltuie banii pe anunțuri pentru nimic. Până și brandurile care nu au cheltuit un ban pe promovare nu sunt de acord cu Edgerank deoarece le este greu să ajungă la publicul lor într-o proporție la fel de mare ca înainte de algoritm.
Puteți să vă verificat Edgerank-ul?
Nu trebuie să aveți încredere în niciun site care vă promite că vă măsoară Edgerank-ul cu exactitate. Algoritmul Edgerank pentru News Feed este construit din sute de factori diferiți, iar nimeni, în afară de dezvoltatorii săi de la Facebook, nu are acces la ei.
Dacă țineți cont de fiecare factor din formula de mai sus atunci când postați ceva pe Facebook, atunci cu siguranță rezultatele vor apărea.
1. Creșterea scorului de afinitate
Puteți să vă creșteți scorul de afinitate prin crearea de conversații în jurul unor lucruri comune pe care le postați și să vă asigurați că interacționați cu oamenii care comentează la postarea scrisă de dumneavoastră.
2. Creșterea greutății Edge
Această creștere se poate realiza prin comentarii, like-uri și distribuiri. Încercați să scrieți o postare cu un subiect sau o întrebare fierbinte, iar oamenii sigur vor interveni să-și spună gândurile. Atâta timp cât postați conținut original, aveți șanse mari ca oamenii să observe acest lucru și să vă răsplătească cu implicarea lor.
3. Doborâți factorul Time Decay
Acest lucru nu înseamnă că trebuie să postați mai des decât o faceți acum. Este important să găsiți un echilibru în frecvența postărilor pentru a putea rămâne fresh, dar, în același timp, să nu vă copleșiți publicul. Puteți să faceți și niște teste pentru a vedea cât de dest puteți să postați și, totuși, să aveți reach și engagement bun.
4. Profitați de trenduri
Actualizarea din 18 septembrie 2014 a făcut ca paginile sau oamenii care postează despre subiecte aflate în creștere să fie răsplătite cu o vizibilitate mai mare. Este bine să vă programați postările, dar să nu uitați că trebuie să profitați și de evenimentele apărute peste noapte.
5. Cota adiacentă a conținutului brandului
Nu postați pur și simplu materialul dumneavoastră. Încercați să inserați link-uri și să menționați și părerile unor lideri din domeniul dumneavoastră. Acest lucru vă ajută să vă creșteți și reach-ul, dar, în același timp, puteți să legați și relații cu lideri din domeniul dumneavoastră.
6. Nu promovați excesiv vânzările
Paginile de Facebook au început să adopte un comportament deloc plăcut pentru că încearcă să bage pe gât publicului lor țintă produsele și serviciile. Cea mai recentă actualizare a algoritmului a făcut din acest obicei un lucru discutabil. În loc să faceți acest lucru, puteți să distribuiți conținut pe care publicul dumneavoastră țintă să-l găsească ca fiind util.
Sursa: http://sproutsocial.com/insights/facebook-news-feed-algorithm-guide/