La început, ești plin de entuziasm atunci când se formează fiecare compatibilitate. După câteva zile, deja simți că este prea epuizant să răspunzi tuturor. Majoritatea utilizatorii de Tinder au trecut prin aceste etape. Exceptând însă viața amoroasă, cum a schimbat Tinder comportamentul decizional și cum ne afectează pe noi ca marketeri?
Dacă nu sunteți familiarizați cu Tinder, vă spunem că este o aplicație de dating – matrimoniale, să zicem – lansată în septembrie 2012. În luna martie a anului 2016, Tinder avea 100 de milioane de descărcări la nivel mondial. Nu există încă nicio statistică oficială legată de numărul de utilizatori din România, dar, văzând de la depărtare atâtea persoane dând dreapta/stânga pe mobil, bănuim că aplicația este destul de populară.
De la curiozitate la reflex
Nu este de mirare că aplicația este atât de utilizată. În primul rând, gândul că toți utilizatorii au aproximativ aceleași intenții este încurajator – toți sunt pe Tinder pentru a găsi pe cineva, fie că vorbim de intenții serioase sau nu. Apoi, în termeni de UX, Tinder este foarte intuitiv și ușor de folosit, cu o interfață prietenoasă care funcționează pe principiul like/pass.
Multe persoane ajung să instaleze Tinder din dorința de a nu rămâne în urmă față de grupul de referință. „Simptomul” a fost numit FoMO, the fear of missing out, expresie care a fost introdusă în Oxford English Dictionary în 2013. Când ieși în oraș și mai toată lumea din jurul tău dă swipe right/swipe left, îți pui serios întrebarea dacă nu cumva ratezi ceva important. Ajungi apoi să instalezi aplicația și, după câteva utilizări, te trezești că o deschizi involuntar când te plictisești. Așa ajunge mișcarea de swipe să devină chiar un reflex.
Creaturi binare
Problema, spun specialiștii, este aceea că mecanismul binar pe care Tinder îl folosește începe să fie folosit în viața de zi cu zi. Căutăm să simplificăm procesul decizional cât mai mult posibil. Pe Tinder, evaluezi în doar câteva secunde o persoană și trebuie să te decizi dacă îți place sau nu. Nu includem aici alte opțiuni extra, cum ar fi Super Like. Poate că evaluarea – Îmi place sau nu? – durează mai puțin acum, însă a avea încredere în cineva durează la fel de mult ca întotdeauna.
Mecanismul binar tip 1001011 sau, în termeni de Tinder, like/pass/pass/like/pass/like/like, ne transformă în ființe binare, care tânjesc după o lume unde deciziile nu au decât două opțiuni. Acest proces a fost denumit Tinderizare.
Oare ce am spus cui?
Nu e de mirare că Tinder poate duce la o disociere emoțională. Nu avem destulă energie emoțională să avem conversații cu toți cei care ne-au plăcut înapoi. Dacă vorbim concomitent cu mai multe persoane, tindem să uităm ce anume am vorbit cu fiecare, ajungând ca, la un moment dat, să confundăm persoanele și conversațiile între ele. În final, în mintea noastră ajunge să se formeze o singură persoană, să o numim generic Partenerul Tinder, care, fără să ne dăm seama, reușește să însușească toate calitățile tuturor persoanelor cu care vorbim pe Tinder.
Asta se întâmplă mai ales din cauza faptului că, spre deosebire de Facebook, care îți dă un sentiment de intimitate și încredere mult mai puternic pentru că poți vedea momente din trecutul unei persoane, pe Tinder ai la dispoziție doar câteva poze. Este greu să îți alcătuiești o imagine cât de cât completă a unei persoane doar vorbind pe Tinder.
De aceea, de multe ori, persoanele interesate reciproc una de alta schimbă canalul de comunicare înainte de a stabili o întâlnire. Trecerea de la Tinder la Facebook apare ca o necesitate de a se asigura că persoana respectivă chiar există. Tocmai cu această intenție de a construi încredere a fost creată logarea cu Facebook, deși nu se preiau date de acolo.
Ce învățăm de la Tinder?
Desigur, nu ei au fost cei care au inventat sistemul binar al deciziei. Ei însă l-au făcut atât de popular și ușor de utilizat. Ei au creat o aplicație inspirată din viața reală, unde, oricum, ne formăm opinii în doar câteva secunde, chiar fără să ne dăm seama. Mereu când ne gândim la crearea unei aplicații trebuie să o concepem cât mai intuitivă și simplă.
Vă lăsăm în final cu câteva versuri din Amy Winehouse care se potrivesc perfect cu logoul și concepul din spatele Tinder: For you I was a flame/ Love is a losing game.