Știm că în această perioadă marketerii își stabilesc bugetele pentru noul an. De aceea, venim în ajutor cu câteva direcții pentru conturarea strategiei de marketing online în 2017. Vă invităm să aflați de ce este important să investiți în site-uri pentru mobil, bugete AdWords, certificare de securitate, marketing automation, programe de loialitate, testare și optimizare UX, campanii video, realitate virtuală și comunicare unitară pe toate canelele.
1. O primă felie dedicată siteului de mobil
Ne aflăm în era device-urilor mobile. Un articol scris în aprilie 2016 de Marketing Land spune că 65% din timpul petrecut în digital vine din accesările de pe mobil. Luând în considerare toate schimbările din comportamentul consumatorului, un website trebuie să fie adaptat pentru mobil. Un site care nu este mobile-friendly poate fi penalizat de către cei de la Google, pentru că se consideră că nu oferă o experiență mulțumitoare utilizatorilor.
Studiul State of Mobile Commerce, derulat în 2016 de către cei de la Criteo, arată că, la nivel internațional, cei mai buni retaileri primesc 50% din vânzări de pe mobil.
În România, folosirea desktopului pentru a accesa internetul este în scădere, pierzând teren în fața dispozitivelor mobile. De asemenea, vânzările venite din comerț electronic de pe mobil au crescut substanțial în ultimii ani. La sfârșitul anului 2015, în România, 1,4 milioane de utilizatori dintre cei 6,7 milioane care au făcut cumpărături online au plasat comanda de pe dispozitiv mobil, ne spun cei de la GPEC. În ceea ce privește rata de penetrare a device-urilor mobile, aceasta era de peste 50% tot în 2015.
Ultimele luni ale anului 2015 au fost surprinzătoare pentru magazinele online, înregistrând peste 50% din trafic venit de pe dispozitive mobile. De exemplu, de Black Friday, eMag a înregistrat, pentru prima dată, mai multe vizite venite de pe mobil – 51%.
Atunci când optați pentru site optimizat pe mobil, aveți de ales dintre următoarele variante:
Să vedem în ce constă fiecare tip.
Un site separat pentru mobil este de tip www.m.site.com și presupune un domeniu separat. Se recomandă atunci când funcționalitățile necesare pe mobil sunt foarte diferite față de cele pentru varianta desktop. Un bine cunoscut exemplu este www.m.facebook.com.
Noi vă dăm exemplul celor de la Brikston, unul dintre liderii materialelor pentru zidărie și finisaje de pe piața românească. Deoarece varianta desktop a site-ului este foarte complexă, cu funcționalități care nu puteau fi introduse pe mobil, s-a ales să se facă o variantă separată. Puteți vedea mai jos diferența dintre cele două versiuni.
Varianta desktop a www.brikston.ro
Varianta pentru mobil www.m.brikston.ro
La site-urile adaptate, elementele din pagină se redimensionează și rearanjează în funcție de mărimea ecranului. Există dimensiuni predefinite pentru care se face acest proces. Implică o variantă diferită de cod, chiar dacă se apelează la aceeași bază de date. De aceea, dezvoltarea sa poate implica mai mult timp.
Un site responsive rearanjează automat toate elementele în funcție mărimea ecranului. Pare asemănător cu un site adaptat, însă diferența este că, spre deosebire de celălalt, rezoluția nu are dimensiuni fixe și nu necesită altă variantă de cod. Ușor de dezvoltat, nu implică mult timp și costurile sunt mici, fiind o alegere bună pentru site-urile de prezentare. Chiar cei de la Google recomandă acest tip de site-uri pentru mobil aici.
Pentru a înțelege care tip de site pentru mobil vi se potrivește, apelați la consultantul din firma specializată de marketing și IT cu care colaborați. Vă recomandăm să faceți acest lucru cât mai curând posibil.
Site sau aplicație?
De multe ori apare întrebarea dacă nu ar fi mai bine să alegeți o aplicație în locul unui site mobil. Ca de multe ori în marketing, răspunsul este: depinde. Depinde de obiectivele stabilite. De obicei, site-ul pentru mobil este cel care se dezvoltă întâi, iar aplicația urmează numai dacă se consideră necesar – de exemplu, dacă doriți să măriți interactivitatea dintre client și companie.
Un beneficiu al aplicațiilor este acela că, fiind descărcate pe device-urile mobile, pot fi accesate și fără a avea conexiune la internet. În schimb, gândiți-vă dacă are rost să alegeți această variantă. De obicei, este foarte greu să vă țineți clienții engaged. Poate că reușiți să îi convingeți să vă descarce aplicația, însă este greu să îi motivați să continue să o folosească.
Statisticile globale – din nou, ale celor de la Criteo – ne spun că 54% din tranzacțiile mobile vin din aplicații. De asemenea, la nivel mondial, aplicațiile convertesc de 3 ori mai mult decât site-urile mobile.
Un studiu făcut în 2015 de cei de la Unlock Research arată că, în medie, un român folosește 7 aplicații pe zi. 80% dintre respondenți au declarat că au plasat o comandă printr-o aplicație măcar o dată. Aici se includ și comenzile de taxi, care are cel mai mare procentaj – 47%.
Dacă alegeți aplicația, aveți în vedere următoarele componente importante pentru utilizatori: relevanță, ușurință de folosire și engagement constant.
2. Ești pe felie dacă ai SEO bun, dar cum rămâne cu Google Adwords?
Anul acesta, Google a introdus multe schimbări, printre care:
Cu toate schimbările survenite, este din ce în ce mai greu să menținem o poziție bună în căutările organice de-a lungul timpului. Cauzele creșterilor sau scăderilor subite în rezultatele organice sunt de multe ori greu de identificat cu precizie și presupunerile marketerilor rareori infirmate sau confirmate de către Google.
Ce rămâne de făcut?
Statisticile Google arată că, în medie, pentru fiecare dolar investit în AdWords, fiecare companie ia înapoi doi dolari. Reclamele plătite Google AdWords au câștigat teren considerabil, mai ales că, în comparație cu SEO, oferă mai mult control, fie că vorbim de buget sau audiență. În plus, rezultatele se văd mai rapid și pot fi mai ușor contorizate.
În 2011, cei de la Google au scris pe blog că 89% din traficul generat de anunțurile plătite de tip Search nu este înlocuit de click-urile care vin organic atunci când campaniile sunt oprite.
Așadar, deși nu trebuie să renunțați la investiții în SEO, vă recomandăm ca pe anul 2017 să vă măriți bugetul alocat pentru anunțurile AdWords, mai ales pentru căutările de pe mobil.
3. O felie mică, dar importantă: certificatele de securitate
Securitatea datelor este una dintre cele mai mari probleme ale Internetului. Google vrea să se asigure că toate informațiile utilizatorilor circulă în siguranță pe internet, pe site-uri criptate. Certificatul SSL a apărut din nevoia de a reduce semnificativ cazurile de hacking, când datele personale, inclusiv date de logare sau informații despre cardul de credit, pot fi preluate.
Exemplu de site cu certificat de securitate HTTPS
Observați că site-urile sigure sunt semnalizate cu un icon reprezentând un lacăt verde și protocolul HTTP devine HTTPS.
Browserul Chrome are o extensie care semnalizează site-urile fără certificat de securitate, pentru a face clar utilizatorului că un site este nesigur.
Securizarea datelor nu este importantă doar pentru magazinele online. Orice tip de site ați avea, vă recomandăm să vă securizați site-ul prin certificatul de securitate, pentru a crește încrederea clienților.
4. Marketing automation - poate fi o întreagă plăcintă dacă vorbim de costuri
Un trend care a început să ia amploare recent este marketing automation, un instrument care automatizează acțiunile de marketing, integrând eforturile departamentului de marketing și ale celui de vânzări.
Marketing automation vă ajută să comunicați multi-channel, ajungând la clienți pe canalul potrivit la momentul potrivit. Conținutul livrat este unul personalizat, pentru a se plia cât mai bine nevoilor acestora și a mări rata de conversie.
Acest sistem funcționează 24/7 și reduce costurile alocate departamentului de vânzări, deoarece agentul de vânzări intră în contact cu potențialul client atunci când acesta este deja interesat de produsele sau serviciile dumneavoastră.
Odată obținute, leadurile trec printr-un proces de lead nurturing, menit să transforme un potențial client nu doar într-un client real, ci în unul loial.
O clasificare făcută de G2 Crowd Grid bazată pe nivelul de satisfacție al clienților și prezența pe piață a denumit HubSpot ca cel mai bun instrument de marketing automation, cu un scor general de 87 puncte din 100, iar nivel de satisfacție de 99 de puncte. În top, urmează Pardot, cu un scor de 82, și Marketo, cu 79.
Prin lead generation, lead nurturing, comunicare multi-channel, posibilitatea de a implementa strategii de up-selling și cross-selling, marketing automation duce la creșterea ROI-ului, fiind, așadar, un instrument în care trebuie să investiți în 2017.
5. Programe de loialitate - o felie ce nu mai poate să lipsească
Este bine cunoscut din psihologie faptul că oamenilor le place să fie recompensați. Programele de loialitate pentru clienți îi motivează pe aceștia să rămână consumatorii produsului sau serviciului dumneavoastră mult timp.
Știm că este mult mai ieftin să reții un client vechi decât să atragi unul nou. Ultimele statistici arată că este chiar de 5 până la 10 ori mai avantajos, iar că un client deja existent cheltuiește cu 67% mai mult decât unul nou.
Un bun exemplu este programul celor de la Hilton, numit Hilton HHonors. Folosind headline-ul You Deserve to be Rewarded, împreună cu însuși numele programului, clienții percep programul de fidelizare ca pe o onoare și au impresia că merită beneficiile oferite. Partea de copywriting are o importanță majoră în acest caz.
Prin HHonors, clienții pot avea acces gratuit la Wi-Fi premium, acumulează puncte pentru a obține o noapte de cazare gratuită, își pot alege camera și personaliza șederea. De asemenea, se câștigă de 3 ori mai multe puncte dacă se fac rezervările prin aplicație.
Programul de fidelizare nu încurajează doar serviciile și produsele Hilton, ci și pe cele ale partenerilor din întreaga lume, cum ar fi companii aeriene sau de închiriere de mașini.
Indiferent de tipul de business pe care îl dețineți, vă recomandăm să implementați un program de loialitate, care poate să surprindă plăcut clienții și să îi convingă să rămână alături de afacerea dumneavoastră o perioadă îndelungată de timp.
6. Testare și optimizare UX - o felie cu finețe
UX – user experience – implică funcționalitate și design care oferă utilizatorului o experiență plăcută prin îmbunătățirea uzabilității și a accesibilității. Experiența utilizatorului implică toate aspectele interacțiunii dintre un client și o companie, luând în considerare fiecare touch point.
Ce implică testarea UX în online? Puneți un utilizator care nu a mai interacționat cu site-ul sau aplicația pe care o aveți, rugați-l să facă anumite acțiuni și observați-i comportamentul. Vedeți ce feedback are. În funcție de acesta, veți afla care sunt schimbările necesare pentru a îmbunătăți experiența de utilizare.
De ce să testați? De multe ori, este greu să vă puneți în pielea unui utilizator care nu a mai văzut niciodată site-ul. Mai mult decât atât, utilizatorii sunt diferiți și au comportamente diferite în online. Trebuie să vedeți cât de intuitiv este site-ul încă de la prima vedere, respectiv care sunt punctele unde utilizatorul se blochează și părăsește site-ul. Identificarea acestor puncte este vitală pentru magazine online și alte business-uri care doresc să vândă online sau să facă lead generation.
UX implică, bineînțele, și optimizare pentru device-uri mobile.
7. Campanii video - felie mică, dar în creștere
YouTube este al doilea motor de căutare global după Google. Creșterea importanței conținutului video în online este susținută de statistici clare, ce estimează că, până în 2019, 80% din traficul de pe Internet va fi reprezentat de video (Cisco Forecast). Mai mult, Business Insider spune că 41% din publicitatea de tip display pe desktop va fi reprezentată de 41% de video în 2020, în SUA.
Statisticile despre creșterea importanței conținutului video în online nu sunt surprinzătoare, având în vedere că în momentul de față YouTube are 650 milioane de ore de vizionări/zi.
Deși campaniile video necesită un buget mai mare, deoarece, în primul rând, este nevoie de o firmă specializată care să se ocupe de crearea video, acestea au un succes răsunător. De ce? Pentru că este mult mai ușor să se creeze o poveste cu ajutorul lor și să se diminueze senzația că în spatele videoul stau obiective clare de marketing.
Poate cea mai iubită campanie video este cea creată de John Lewis cu ocazia Crăciunului. Fiecare video are o poveste bine conturată în spate. Când se apropie sărbătorile de iarnă, mulți stau cu sufletul la gură în așteptarea noului video. Vă lăsăm mai jos spotul pentru 2016:
Campania Unlimited a celor de la Nike se concentrează asupra atleților și a potențialului enorm atins când se depășesc limitele. Campania are mai multe filmulețe: Unlimited Will, Unlimited Youth, Unlimited Courage, Ultimited Pursuit și susține lansarea colecției Unlimited Colorway Shoes. Campania s-a potrivit perfect cu Jocurile Olimpice 2016, videoul Unlimited You apărând la deschiderea acestora.
Campania a trecut și în offline, organizându-se timp de 17 zile evenimente dedicate atleților pe tema Unlimited, în diferite țări. Atleții au fost invitați să-și depășească limitele, participând la diferite activități sportive.
Vă invităm să le urmăriți toată campania, iar aici vă punem filmulețul nostru preferat:
Ce să luați în considerare când faceți o campanie video?
8. Virtual Reality - o felie încă virtuală pentru mulți
Odată imaginată doar în cărțile SF, realitatea virtuală este astăzi un adevărat trend, devenit posibil datorită avansărilor tehnologice din grafică, senzori de mișcare și mobilitate. Specialiștii estimează că, în următorii ani, piața VR va înregistra creșteri uriașe, ajungând în 2020 la valoarea de $30 miliarde, spun cei de la Digi-Capital. La momentul actual, VR se prezintă a fi o tehnologie revoluționară.
Realitatea virtuală este o realitate generată de un computer și oferă o experiență senzorială artificială. Practic, creierul se lasă păcălit de stimulii primiți și percepe experiențele artificiale ca fiind verosimile. Un exemplu bun este experiența montagne russe trăită prin VR, când virajele par atât de reale, încât utilizatorii pot chiar să își piardă echilibrul.
Cei de la Statista au publicat o estimare până în 2018 a veniturilor aduse de produsele VR, software și hardware. Dacă VR era neexploatat în 2014, un an mai târziu a văzut o creștere uriașă.
Populare sunt mai ales aplicațiile de VR. Ca să vedeți succesul acestora, Google Cardboard app a fost descărcată de 10 milioane de ori, iar canalul Virtual Reality, unde puteți viziona filmulețe VR, are peste 1,8 milioane de abonați.
Rețineți! Tururile virtuale nu sunt același lucru cu realitatea virtuală. Un tur de 360 de grade este, de fapt, făcut din mai multe poze succesive, făcute din diferite unghiuri și care, puse cap la cap, dau impresia unui video.
9. Comunicarea unitară pe toate canalele sau tava ce adună toate feliile
În final, este foarte important să investiți în comunicare unitară pe toate canalele folosite. Oriunde luați contactul cu clienții, aceștia nu trebuie să simtă că au trecut de pe desktop pe mobil ori din online în offline. Ei trebuie să înțeleagă ușor că entitatea care comunică este aceeași și să nu simtă întreruperi sau diferențe.
Printr-o comunicare unitară se creează sinergie între toate canalele. Fie că merg într-un magazin fizic ori că accesează magazinul online, contactul clienților cu compania dumneavoastră trebuie să fie o experiență integrată.
O comunicare consecventă nu doar vă face brandul mai ușor de recunoscut, dar crește și încrederea în brand.
Acestea sunt direcțiile din 2017 privind bugetul alocat pentru marketing în compania dumneavoastră. Recomandarea noastră cu privire la top 3 acțiuni de implementat ar fi:
Spor la creat campanii de marketing memorabile în 2017!
Surse: