Cum vine octombrie, primăria din Iași începe să se gândească la ce artiști să aducă la zilele orașului; comercianții își pregătesc deja marfa pentru vânzare; iar ceilalți ieșeni își pun mâinile în cap numai când se gândesc la ce trafic o să urmeze. În schimb, oamenii de marketing digital – sau cel puțin noi – se gândesc la trendurile cuvintelor cheie.
Din orice oraș ați fi, sigur știți că la mijlocul lui octombrie este pelerinaj la Iași, cu ocazia sărbătorii Sfintei Parascheva. Chiar dacă nu ați ajuns niciodată la moaște, ați văzut măcar un reportaj la televizor sau ați citit articole mai mult sau mai puțin ironice. Noi suntem curioși să urmărim Google Trends și să vedem ce cuvinte au mai multă căutare: cele legate de zilele Iașului sau cele legate de sărbătoarea religioasă?
Așa că am ales trei cuvinte cheie: zilele iașului, sfanta parascheva și cuvioasa parascheva. Să începem cu graficele care prezintă trendurile din 2011 până acum. Menționăm că Google Trends afișează interesul relativ de căutare al cuvintelor cheie căutate pe motorul de căutare Google. O valoare de 100% reprezintă un interes maxim într-o regiune, de-a lungul unui anumit interval de timp.
Octombrie și roadele sale… pe Google
Google Trends - zilele iasului
Google Trends - sfanta parascheva
Google Trends - cuvioasa parascheva
Singurul an în care procentajul pentru zilele iasului a fost mai mare decât cel pentru sfanta parascheva a fost 2012. În 2014 au fost egale, iar, în ceilalți ani, interesul pentru sărbătoarea religioasă a fost considerabil mai mare.
Este și ușor de înțeles, având în vedere că interesul pentru sărbătoare este răspândit la nivel național. Să vedem și statisticile căutărilor pe orașe.
Cine caută ce?
Căutări pe orașe – zilele iasului
Căutări pe orașe – sfanta parascheva
Căutări pe orașe – cuvioasa parascheva
În afară de Iași, unde se înțelege că interesul pentru zilele iasului este mare, Bucureștiul se mai arată (foarte) puțin interesat de subiect. Bănuim că acele căutări au fost făcute de ieșeni care locuiesc acum în capitală. În schimb, cuvintele legate de sărbătoarea religioasă au fost căutate din aproximativ toată țara.
Un alt aspect demn de menționat este alegerea pentru formularea căutărilor: sfanta parascheva sau cuvioasa parascheva? Observăm că vasluienii au arătat un interes de 100% în căutarea cuvioasa parascheva, dar nu apar deloc în rezultatele pentru cealaltă variantă. Iașul preferă clar sfanta paracheva, cu interes de căutare 100%, față de 57%.
Iată cum arată rezultatele de anul acesta pe cele trei cuvinte cheie:
Cu ce ne ajută?
În mod cert, industria care poate fi foarte interesată de astfel de statistici este cea de turism. Fie că vorbim de hoteluri, restaurante sau firme ce activează în domenii conexe, trendurile pe astfel de căutări trebuie studiate pentru a putea contura campanii eficiente de search marketing. Aceeași procedură ar putea fi aplicată fără îndoială și pentru evenimente precum Untold sau Electric Castle.