Se pare că afaceriștii români pierd din vedere un segment foarte important – clienții care navighează pe internet. Ultimele date arată că România se clasează pe ultimul loc în ceea ce privește marketingul online în domeniul privat.
Unde ne situăm acum
Prima problemă este dată de absența companiilor** românești în mediul online. Statisticile Eurostat arată că doar 42% dintre acestea au un website, comparativ cu media europeană de 77%. Codași suntem și când vine vorba de publicitatea pe internet – 12%, față de 25%. Mai bine nu stăm nici la folosirea rețelelor sociale: 29% dintre întreprinderi le folosesc, față de media de 42%. Iar când vine vorba de blog, se pare că doar 4% dintre întreprinderi îl utilizează în scopuri de promovare, cu 10 procente mai puțin decât media la nivelul UE.
Cei care totuși profită de oportunitățile de promovare pe internet preferă cu preponderență promovarea de tip contextual. Aceasta presupune folosirea tehnologiilor din website și aplicații pentru a afișa fiecărui utilizator reclame în funcție de conținutul vizualizat de-a lungul timpului. Astfel, cu un procent de 85%, ne aflăm în topul celor care se folosesc de această metodă, urmând Polonia îndeaproape. Alte metode importante de targetare sunt în funcție de comportament și de zona geografică.
42% dintre români au accesat internetul zilnic în 2016
Prezența unei afaceri în online se impune de la sine având în vedere că, în 2016, 42% dintre români au accesat internetul zilnic, cu 5 procente mai mult decât în 2015. De remarcat este și creșterea continuă din ultimii ani a procentajului utilizatorilor de internet din România. În graficul de mai jos este ilustrată creșterea din ultimii 10 ani în rândul populației cu vârsta cuprinsă între 16-74 ani.
Deși ne situăm încă sub media europeană de 84%, previziunile arată că proporția populației din țară care va accesa internetul va crește și în următorii ani.
În ascensiune este și rata internauților care folosesc device-urile mobile.
De ce un website?
Un website oferă credibilitate și permite prezentarea informațiilor și noutăților despre companie într-un mod ușor accesibil pentru clienți. Dacă adăugăm și un blog, atunci vom avea un avantaj competitiv în plus, în comunicare. Prin intermediul blogului, se estompează intenția de promovare și vânzare privită de multe ori cu scepticism, clienții fiind atrași de conținutul valoros pe care îl primesc.
Speranțe pe viitor
Statisticile arată clar că rămânem în urma companiilor din străinătate. Mai mult decât să îngrijoreze, veștile ar trebui în primul rând să motiveze companiile să considere serios internetul ca un mediu de promovare puternic și de impact, care poate aduce câștiguri considerabile. Antreprenorii trebuie să fie ancorați în realitate și să găsească un echilibru între online și offline, fără a abandona complet însă metodele tradiționale de marketing.
*Menționăm că toate statisticile folosite în articol au fost preluate de la Eurostat și sunt de actualitate, fiind publicate la sfârșitului anului 2016 sau la începutul anului 2017: http://ec.europa.eu/eurostat.
**Companii din domeniul privat, cu cel puțin 10 angajați